ESN MADness en Portugal - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Erik Werff - WaarBenJij.nu ESN MADness en Portugal - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Erik Werff - WaarBenJij.nu

ESN MADness en Portugal

Door: Erik van der Werff

Blijf op de hoogte en volg Erik

05 November 2013 | Spanje, Madrid

En dan is hier alweer een nieuw blogje. Iedereen denkt ‘yes dat was lekker rustig’... maar hier ben ik weer met een – helaas – nu nog langere blog van mijn afgelopen twee weken in Madrid.

Ik herinner me nog vaag iets over het klagen over het loopgedrag van Spanjaarden en de lange wachtrijen in de supermarkt. Dat is allemaal achter de rug, we zijn over de helft en ik weet tenminste nu iets wat ik waarschijnlijk iets wat ik niet aan Madrid ga missen.

We beginnen op 22 oktober. Een doodnormale dinsdag in Madrid. Brak wakker worden, school, huiswerk, eten en dan op Champions League dagen naar de pub. Dus ook vandaag weer. Mijn tweede club: ‘BVB’ moest spelen dus even supporten natuurlijk. Zij wonnen, Ajax verloor (alweer...). Daarna nog wat drankjes genomen in de pub en in Madrid was alles oke. In Nederland maakte echter iedereen zich druk over zwarte piet en de VN. Ik heb er tot nu toe nog niks over gezegd want ik ken mijn eigen subtiliteit maar laat ik het zo zeggen: blij dat de discussie over is en nu weer aan de kruidnoten en schuimpjes!

Woensdag én Champions League dag. Dus gingen Philipp en ik, voor de tweede thuiswedstrijd, naar El Santiago Bernabéu. Tegenstander was dit keer van ander formaat dan FC Kopenhagen namelijk ‘Juve’. Wedstrijd was leuk, we hadden best goede plaatsen. Alles dus top behalve één Italiaans-Russische gast die continu dezelfde twee woorden noemde: pierdole en curva. Voor de fanatici onder ons: succes met opzoeken!:)
Donderdag was er een ‘huelga’ in het onderwijs. Ofwel: staking. Dus geen lessen. Behalve mijn Spaans cursus want dat is privé onderwijs. Voor diegenen geïnteresseerd in de crisissituatie in Spanje: je merkt er in principe niet heel veel van. Ik merk het wel aan heel veel zwervers op straat, de bedelaars en het slechte bijhouden van bijvoorbeeld wc’s op de universiteit. En natuurlijk aan de stakingen.

Het was een beetje een pre-ESN-Madness-dag. Aangezien mijn laatste les ‘uitviel’ door de staking was er genoeg tijd om naar de Primark te gaan voor nieuwe goedkope Primark kleren voor de paint glow party van vrijdag en even langs te gaan bij de IKEA voor de gehaktballetjes.
Vrijdag begon het ESN MADness feest. Een nationaal ESN-event met ongeveer 3000 exchange studenten. Locatie: een club 20 kilometer ten zuiden van Madrid. Beetje jammer dat die busreis zo lang duurde maar dan krijg je ook wat: een superleuke paint glow party. Dat houdt in: muziek, late uurtjes én glow in the dark afwasbare paint:)

Dag 1 van de MADness achter de rug werd ik rond twee uur ’s middags wakker. Even ontbijten et cetera en toen was het alweer tijd voor een voetbalmiddagje. Philipp zou komen met de laptop om de Duitse topper Borussia – Schalke te kijken. Yannick kwam ook nog even langs en Kim heeft zo nu en dan ook even op de bank gezeten/ geslapen. Na de Duitse wedstrijd begon om 18 uur alweer ‘El Clásico’ met FC Barcelona tegen Real Madrid dus die ook even gekeken en daarna lekker gekookt, wat gedronken en toen was het tijd voor ESN MADness deel twee. Locatie dit keer Fabrik, een club ten westen van Madrid met een capaciteit van 12000 (!) mensen. Ook hier was het weer een topfeestje met de tijd een uur terug en een busreis terug van een half uurtje.

Zondag stond in het teken van Economics of European Integration. Door MADness had ik nog geen tijd gehad om het te leren en maandagochtend was de test al dus de hele zondag met Kim als echte diehards geleerd van 14 tot 2. Met pauzes natuurlijk voor McDonalds, Llaollao en Geer & Goor in de AOW.

Maandag het testje even gemaakt (was toch best lastig: uiteindelijke resultaat 7.5) en lekker rondje hardgelopen:) Dinsdag was het weer tijd om een beetje uit te slapen (en dus helaas een college te missen) en in de avond wat biertjes te doen in de ‘40cent voor een glas bier’-bar. Daarna toch maar even een ‘deurtje verder gegaan’ naar de Irish Pub O’Connells en om twee uur netjes naar huis gegaan.

Donderdag was het Halloween. Ik had nooit gedacht dat het in Madrid zo groot zou zijn. Komt misschien ook wel door alle ‘foreigners’ hier. Voor mij geen feest want om 00:45 op vrijdag zou de bus vertrekken naar Lissabon. 9 Uur in de bus verder met nekpijn, rugpijn en hoofdpijn werden we wakker in de Portugese hoofdstad. Kort ontbijtje gedaan bij de Starbucks (soms toch wel blij met global brands) en meteen een oud klooster ingedoken. Het was echt een heel mooi, oud klooster: er was nog een tombe (je kon de kist nog zien en bijna aanraken) en het was een locatie om 100 foto’s te maken. Daarna was het tijd voor de oude wachttoren (ook zo’n toeristische highlight) en tijd om in te checken in het hotel. Daarna tijd voor lunch (uiteindelijk een soort hotdog con carne gegeten met chips erop) en een best wel vermoeiende stadswandeling. Vermoeiend omdat Lissabon nog heuvelachtiger is dan Madrid. Gegeten bij een typische Portugees tentje met Portugees eten en Fado muziek en daarna was het tijd om uit te gaan. Uiteindelijk niet geweest omdat het heel lang lopen was en de Spanjaarden/ Mexicanen/ Brazilianen die mee waren heel erg sloom liepen toch maar een taxi naar huis gepakt.

Zaterdag dus redelijk uitgerust opgestaan en heerlijk ontbeten in het hotel. Echt heel goed ontbijt (Hotel Zenith **** Lisboa is een echte aanrader!)... Daarna tijd om nog even naar het kasteel op de berg te gaan in Lissabon. Heel mooi uitzicht ook vanaf het hoogste punt van Lissabon met links de Taag, voor je de stad en rechts de buitenwijken op de heuvel.

Weer een uurtje in de bus om naar Sintra te gaan. Het plaatsje staat bekend om alle kastelen/ momenten en het zou me niks verbazen als voor het gemak maar de hele stad UNESCO werelderfgoed is. De hele berg oplopen hebben we maar niet gedaan (Kim, Maija, Maria, Cecilia, Tijn, Yannick en ik) maar de bus genomen tot aan de ingang van het oude koninklijk paleis. Het was best wel indrukwekkend om te zien. We konden echt alles zien: de privé dinerkamer, de slaapkamers enzovoorts. Waarschijnlijk komt het omdat de monarchie niet meer bestaat en er dus geen geheimen meer van zijn. Het zag er allemaal best wel oud uit (laatste koningin woonde er tot 1910) wat het ook meteen een stap terug in de tijd maakte.

’s Avonds was het tijd om in de bus te stappen en door het nu regenachtige Portugal noordelijk te reizen richting Porto. Toen we daar aankwamen meteen ingecheckt in het hotel... Ongelooflijk. Vijf sterren hotel met twee douches, heerlijke bedden (2 bij 1.1 meter en voelde als een wolk(A)) en een badjas + pantoffels er ook nog eens bij. Na het uitpakken van de spullen meteen weer in de bus gestapt om ergens in het centrum van Porto een korte wandeling te maken en wat te eten. Het was die avond wel echt tijd om uit te gaan en het werd dan ook een Pubcrawl langs vier cafés. Laat ik het zo samenvatten: Portugezen drinken best vaak gewoon buiten het café op straat, muziek kan heel slecht zijn (ik zal nooit meer klagen) en het eindigde best gezellig.
Helaas heb ik niet zo veel gebruik gemaakt van het heerlijke bed in het hotel maar daarentegen wel van het ontbijt. Was lekker maar toch eigenlijk niet zo goed als bij het vier sterren hotel...

Overdag was het tijd om een stadswandeling te maken en over een van de vele bruggen die de stad bezit naar de andere kant van de Douro rivier te lopen. Daar gingen we wijn proeven in een van de oudste ‘bodegas’ (= wijnkelder). Nou ja, wijn... PORT!. Het was wel echt tof om te zien hoeveel vaten er lagen (schatting van meer dan 8 miljoen liter Port) en natuurlijk hoe het smaakte. Persoonlijk moet ik toch toegeven dat ik niet wist dat er witte Port bestond. Ook niet zo erg, de rode was veel lekkerder.

Daarna was het tijd om moe maar voldaan naar huis te gaan. Nog een paar in de bus en de klok weer een uurtje vooruit zetten (ja detail: Portugal heeft nog wel de Greenwich tijd omdat zij niet overschakelden toen Spanje dat deed tijdens Franco’s dictatuur). Heerlijk toen ik ‘thuiskwam’ in mijn kamer en kon gaan slapen.

De maandag was een beetje een lui, traag dagje. Rustig uit bed, naar de universiteit voor groepsoverleg voor consumer behaviour project en daarna thuis geskyped met oma, nasi + saté gekookt met Kim (onze eigen saté wordt elke keer lekkerder) en nog tot laat aan school gewerkt omdat ik toch alleen thuis was. Om half een toch aangelopen naar Fucking Monday en de nacht rond half zes afgesloten met een taco.
Dan zijn we alweer aangekomen bij vandaag en moet ik me toch echt verontschuldigen voor de überlange blog die dit is geworden. Volgende keer zal ik maar iets meer details skippen. Maar de mensen die mij goed kennen weten dat ik het liefst zoveel mogelijk details vertel. Voor de liefhebbers, de foto’s van mijn Madrid exchange zal ik vrij binnenkort (in ieder geval voor de kerst) uploaden op Facebook. Rest mij nog even mijn nichtje Iris te feliciteren en te zeggen: Hasta la vista tot volgende week! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Madrid

Madrid

Exchange in Madrid!

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2014

One last blog. Bye bye.

05 December 2013

Er was eens een jongen in Madrid...

05 November 2013

ESN MADness en Portugal

20 Oktober 2013

Druk, druk en druk

16 Oktober 2013

Rustige week in Madrid
Erik

Mijn reis door Spanje, met mijn verhalen!

Actief sinds 12 Juni 2013
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 7192

Voorgaande reizen:

01 September 2013 - 25 Januari 2014

Madrid

12 Juni 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

30 Juni 2013 - 27 Augustus 2013

Campingwerk

Landen bezocht: